Artikkelit

5 SYYTÄ MIKSI SINKKIÄ TULISI NAUTTIA

Sinkki on itse asiassa eräänlainen metalli, sama sinkki periaatteessa, mitä saatat nähdä aivan muualla, kuin lisäravinnehyllyllä. Sinkki lisäravinteena on saanut vuosi vuodelta enemmän suositota muun muassa flunssaa vastaan taistelussa. Monet saattoivat myös hiljattain lukea radiojuontajien pahoinvoinnista suorassa lähetyksessä, johon syynä oli juuri sinkki, tosin moninkertaisesti suositeltua määrää nautitut annokset. Niinpä sinkkiä tulisikin nauttia vain pienissä määrissä, ja ehdottomasti noudattaa suositeltuja annosmääriä.

#1 SINKKI ON ANTIOKSIDANTTI

Sinkkiä esiintyy kehossa kaikissa kudoksissa ja sitä tarvitaan solujakautumiseen. Sinkki on myös antioksidantti, mikä tarkoittaakin sitä, että se on apuna estämään ennenaikaista vanhenemista, mutta myös saattaa estää ns ”vapaa radikaalien” aiheuttamia haittoja kehossa. Näiden vapaa radikaalien aiheuttamiin haittoihin on usein liitettävissä myös esimerkiksi syöpä.

#2 SINKKI ON OSANA MONIA KEHON TÄRKEITÄ TOIMINTOJA

Sinkki on hyvin tärkeässä osassa kehon monia eri toimintoja. Sen puute voi aiheuttaa isojakin ongelmia kehossa, kuten mm.

  • muutoksia ruokahalussa
  • muutoksia aisteissa (maku ja haju)
  • muutokset painossa suuntaan tai toiseen
  • ihovaurioiden vaurioiden hidas korjaantuminen
  • hiustenlähtö
  • hedelmättömyys ja muut hormonaliset ongelmat/muutokset
  • muutokset keskittymiskyvyssä ja muistitoiminnoissa
  • vastustuskyvyn heikentyminen

#3 SINKKI APUNA VASTUSTUSKYVYN PARANTAMISESSA

Monet aktivoituvat tilaamaan sinkkiä vasta kun flunssan oireet ilmaantuvat. Sinkkiä tulisi kuitenkin nauttia säännöllisesti ja jatkuvasti. Etenkin, jos ruokavaliosta sinkkiä ei tarpeeksi saa. Sanotaankin, että noin 4-6 kuukauden sinkin yhtäjaksoinen nauttiminen voi parantaa vastustuskykyä huimasti. Siispä viikon yksittäisellä kuurilla ei valitettavasti ole niin suurta merkitystä, tai pidempiaikaista vaikutusta.

On tutkittu, että sinkki toimisi eräänlaisena liman kehittymisen ”häirikkönä”. Se häiritsee ja sattaa jopa estää liman kehittymisen, tuokin toiminto kun tapahtuu kehossamme jo ennen meidän sitä tiedostamatta, ja on jälleen molekyylitason toiminto ja tapahtuma. Joissakin tutkimuksissa on muun muassa todettu, että flunssan ensioireiden saapuessa, sinkkiä saanut ryhmä pääsi tulevasta sairaudesta huomattavasti helpommalla, tai pystyi taistelemaan sairautta vastaan tehokkaasti.

#4 SINKKI TASAPAINOTTAA HORMONITOIMINTAA

Hormonitoimintamme on hyvin monimutkainen, ja koostuu monista eri osista ja toiminnoista. Sinkki on jälleen osana näissäkin toiminnoissa! Se on osana hormonituotannossa ja sen sanotaankin nostavan luontaisesti testosteronitasoja kehossamme. Toiminto, mikä on tärkeä lihasmassan lisäämisessä, niin naisilla, kuin miehilläkin. Jotkin tutkimukset esittävät, että sinkki auttaisi myös munasolujen irtoamisessa ja näin edesauttaisivat hedelmöittymistä.

Sinkkiä tarvitaan naisilla myös estrogeenin tuotantoon. Liian alhaiset määrät sinkkiä voivatkin olla syynä PMS -oireisiin, aikaisiin vaihdevuosioireisiin tai ongelmiin lisääntymisessä.

Tiesitkö, että sinkki myös vähentää tulehdustilaa kehossa sekä stressiperäistä kehon hapettumista?

#5 SINKKI AUTTAA EDISTÄMÄÄN LIHASMASSAN KASVUA

Koska sinkki on mukana solujakaantumisessa ja solujen korjaamisessa, liittyy se luonnollisesti myös lihasmassan lisäämisen prosessiin. Ilman lihassolukon korjaamisprosesseja ja solukon uusiutumista, ei lihasmassakaan lisäänny. Siispä sinkki onkin hyvin tärkeässä roolissa myös lihaskasvussa, ja toki lihasmassan ylläpidossa. Koska sinkki vielä kaiken lisäksi auttaa luontaisesti nostamaan testosteronitasoja kehossa, on se selkeästi yksi lihasmassan lisäämistä tukevista lisäravinteista.

Ei tageja



Nina Sarjolahti

Nina Sarjolahti

kolumnisti

Nina Sarjolahti on oma Mass kolumnistimme. Ninalla on taustalla niin fitness -kilpailuja, kuin telinevoimistelu-ura maajoukkuetasolla. Pitkään Massin riveissä toiminut kolumnisti-ekspertti, joka tarjoaa laajalti artikkeleita eri aihealueista sekä toki herkullisia reseptejä myös!