Artikkelit

AIKATAULUTUS | MITEN SOVITTAA KALENTERIIN ÄITIYS, TREENI, KEHONHUOLTO

Aikataulutus

Ehkä yleisin kysymys näin kovaa treenaavana äitinä on; Miten aikataulutan kaiken?

Hoitajana 3-vuorotyössä, kahden lapsen äitinä, ja näin vaimona, joudun miettimään tarkkaan treenipäiväni ja päivän kulun ruuan syömisestä ja treenaamiseen. Treenien vapaatpäivät mietin myös ennalta. Kompromisseja kaiken tämän välillä on tehtävä, mutta olen ihmisenä sellainen, että haluan noudattaa tarkkaa suunnitelmaa, jonka tässä kohtaa vielä olen itse luonut. Treenaan mielelläni heti aamuvuoron perään, jotta saan vietettyä aikaa illalla perheeni kanssa. Näin treenit on tehty heti aamusta. Enää jää ruokailujen toteutus suunnitelluissa väleissä.

Iltavuorolliset päivät menevät jotakuinkin näin; aamulla treenit – koko ilta töissä. Yövuorot toimivat samalla lailla kun aamuvuorolliset päivätkin; treeni heti aamulla ja on loppuaika ”vapaata” treeneistä. Kaikki menee mutkattomammin, kun suunnittelee kaiken ennakkoon, niin se vain on. Kaiken saa kyllä mahtumaan mukaan kalnteriin. Ja ravinteikas ruoka auttaa jaksamaan.

breakfast-1491729_640

Palautuminen

Miten palaudut kaikesta tuosta? Miten ehdit palautua?

Ne ovat varmaan toiseksi suosituimmat kysymykset aikatauluttamisen jälkeen.

Olen oppinut kantapään kautta, kuinka tärkeää on antaa kropalle aikaa palautua treenin jälkeen. Useat flunssakierteet ovat kertoneet, kuinka ylikierroksilla olen käynyt, ja niiden myötä onkin sitten tullut pakkolepoa, ja pidempää taukoa myös treeneistä. Isona osana palautumista on kyllä myös lisäravinteet, jotka ovat ihan päivittäisessä käytössä. Glutamiini ja magnesium yhdet suosikeistani, ja yhdet tärkeimmistä palautumisessa. 

Kehonhuolto

Miten ehdit venytellä tai tehdä jotain kehonhuoltoa?

Siinäpä hyvä ja herättävä kysymys. Tämän vuoden puolella olen ottanutkin nyt itseäni niskasta kiinni ja keskittynyt enemmän alkulämmittelyyn ja treenin jälkeiseen palautteluun. Rulla on minulle tärkein apuväline tässä kohtaa.

Teen putkirullalla niin alkulämmöt kuin treenini ”päättelynkin”. Kärsin päänsäryistä, jotka johtuvat jäykästä niskasta, joka taas usein jäykistyy treenatessa. Jännitän hartioita liikaa treenatessa, mikä on aika yleinen ja harmillinen ilmiö treenaajilla. Rullailun avulla olen siitä päässyt eroon. Kevään ajan kävin aktiivisesti hierojalla, mutta kesän ajan olen voinut sitä vähentää itsenäisen kehonhuollon ansioista. Siis vähemmän hierojakuluja, kiitos ilmaisen rullailun. Nyt treenin kovetessa kohti syksyä, panostan kehonhuoltoon vielä enemmän ja otan säännölliset hieronnat mukaan arkeen, jotta saan todella panostettua kisaamiseen ja myös kehonhuoltoon.

relax-955798_640



Tiina Koskelainen

Tiina Koskelainen

Mass Ambassador

Tiina on Mass Ambassadorimme. Tiina kuuluu monien muiden MAss Ambassadorien tapaan Team Beyond Belief -kisatiimiin. Fitness kipinä tuli hyvän ystäväni kannustuksesta 3v. Sitten ja pullan tuoksuisesta äidistä vaihdettiin kertaheitolla bikinifitnekseen. Tiina on kahden lapsen äiti, perheeseen kuuluu lasten lisäksi mies ja hömelö koira. Tiina työskentelee hoitoalalla terveyskeskuksen sairaalassa. Treenaaminen vie aikaa 3-vuorotyön ja perheen ohella, mutta Tiina on oiva esimerkki arjen aikatauluttamisesta ja terveellisen elämäntavan sovittamisesta työn ja perheen oheen.


Tiina rakastaa tällä hetkellä...