Artikkelit

MIKSI AMINOHAPOISTA ON HYÖTYÄ TREENAAJALLE?

Monen mieleen on jo voimakkaasti iskostunut se, miten ”proteiini auttaa lihaskasvussa” tai miten ”aminohappoja on käytettävä, mikäli kaipaa kovia tuloksia”. Ja niinhän se vähän meneekin. Mutta harva perehtyy oikeasti lisäravinteiden sisältöön ja hyötyyn. Miksi aminohapot ovatkaan niin tarpeellisia? Miten ne vaikuttavat lihasmassan lisäämiseen? Mitä ovat välttämättömät aminohapot?

Aminohapot lihaskasvun tukena

Saatoit kenties juuri muutama päivä sitten lukea artikkelimme proteiineista. Sitten tiedätkin, miten tärkeitä ne ovatkaan lihaskasvulle. Mutta miksi aminohapotkin ovat? Proteiini rakentuu juuri aminohapoista, tarkemmin ottaen aminohappoketjuista. Kaikkia 20 aminohappoa tarvitaan muodostamaan proteiini. Kehomme on todella moniulotteinen ja vaativa koneisto, eikö!

Välttämättömät aminohapot

a) EAA -aminohapot

Aminohappoja tarvitaan siis proteiinin muodostamiseen, kaikkia niitä 20 aminohappoa. Joista osaa kehomme pystyy riittävissä määrin tuottamaan, osaa taas ei. Välttämättömät aminohapot, kuten L-histidiini, L-fenyylialaniini, L-treoniini, L-lysiini ja L-metioniini ovat kaikki aminohappoja, joita kehomme tuottaa, muttei aina riittävissä määrin. Näin ollen näitä aminohappoja pitääkin saada ravinnosta. Mikäli ravinnonsaanti on niukkaa tai hyvin rajoitettua, ovat lisäravinteet avuksi asiassa.

b) BCAA -aminohapot

Edellä listatut olivat ensimmäiset 5 välttämättömistä aminohapoista. Tässä tulevat loput kolme, joita kehomme ei myöskään pysty tuottamaan itse riittävissä määrin. Tästä syystä monet juuri käyttävätkin apuna BCAA -aminohappovalmisteita. L-leusiini, L-isoleusiini ja L-valiini ovat vieläpä juuri ne kolme aminohappoa, jotka ovat tärkeimmät lihaskasvulle. Huolehdi siis näiden kaikkien 8 aminohapon saannista! 

Ei-välttämättömät aminohapot

Ja sitten päästäänkin siihen aminohappojen ryhmään, joita kehomme voi tuottaa tarpeen vaatiessa lisää. Harvoin itse asiassa kehon tarvitsee näitä lisää tuottaa, mikä tekee tästä aminohappojen ryhmästä huomattavasti ”helpomman” meille liikkuville ihmisille. Monista näistä kuitenkin on hyötyä kehon eri toiminnoissa, minkä vuoksi ne ovatkin hyvin suosittuja. L-glutamiini tukee tehokkaasti palautumista ja monesti tukee myös vastustuskykyä. L-arginiini lisää typpioksiditasoja kehossa ja tukee näin lihaskasvua tehokkaasti. L-karnitiini on rasvanpoltossa käytetty aminohappo, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa ja tehostaa rasva-aineenvaihduntaa. HMB on monille hieman vieraampi aminohappo taas, joka taas fitnesskisaajien parissa vaikkapa on hyvinkin suosittu. Sitä käytetäänkin turvaamaan jo saavutetun lihasmassan säilyttämistä kovallakin dieetillä.



Nina Sarjolahti

Nina Sarjolahti

kolumnisti

Nina Sarjolahti on oma Mass kolumnistimme. Ninalla on taustalla niin fitness -kilpailuja, kuin telinevoimistelu-ura maajoukkuetasolla. Pitkään Massin riveissä toiminut kolumnisti-ekspertti, joka tarjoaa laajalti artikkeleita eri aihealueista sekä toki herkullisia reseptejä myös!