Artikkelit

KUMPAA KÄYTTÄÄ: MITTANAUHA VS VAAKA

Mittanauha VS vaaka – kumpaa laihduttajan kannattaa käyttää?

Vuodessa on muutama ajankohta jolloin trendiksi nousee painonpudotus. Trendin huiput ovat kesäloman ja joulun jälkeinen aika. Näitä kahta ajankohtaa eri mediat nostavat esille eri tavoin, ja julkaisevat aiheesta runsaasti artikkeleita. Mutta näiden aiemmin mainittujen ajankohtien välillä on kuitenkin ajanjaksoja, jolloin kymmeniä, satoja ihmisiä kamppailee asian kanssa, jotkut jopa päivittäin. Painoa on liikaa ja sitä pitäisi saada pois.
Jokaisella on varmasti tapansa viedä tätä projektia eteenpäin, sekä seurata välituloksia ja lopullista pudotuksen määrää. Yleisemmin painoa pudottaessa tulosten seuraamiseen käytetään vaakaa, joka kertoo kyllä painon, mutta paino ei välttämättä kerro aina koko totuutta.
Yli kolmanneksella suomalaismiehistä ja yli neljäsosalla naisista on metabolinen oireyhtymä. Tuolloin miesten vyötärön ympärys on yli 94 senttiä ja naisilla yli 80 senttiä. Oireyhtymän taustalla on myös muita terveysriskejä.
Mittanauha on monille vieraampi ajatus, kuin vaaka, kun seurataan omaa laihduttamisprojektia. Vaaka ei erittele sitä, liittyykö painonmuutos nestetasapainoon, rasvaan vai lihasmassaan. Valitettavasti vaa´an käyttäminen saa monien dieetin loppumaan hyvinkin äkkiä. Ensimmäinen 1-2 viikkoa menee hienosti ja paino voi pudota useita kiloja, koska nestetasapaino muuttuu. Tämän jälkeen paino voi pysyähtyä tai putoaminen voi olla hidasta. Kuulostaako tutulta? Välillä voi pudotus olla nolla kiloa tai painoa voi tulla jopa lisää. Tässä kohtaa moniin iskee epäluulo ja suuri pettymys. Innostus painonpudottamita kohtaan tällöin joko loppuu tai jatkuu. Mittanauhaa käyttämällä voi huomata, että kehitystä tapahtuu viikottain, vaikkei vaaka samaa mieltä olisikaan.

Vaaka ja mittanauha tukevat toisiaan tulosten mittauksessa. Paino voi jopa nousta, ja siitä huolimatta vyötärö voi kaventua useita senttejä. Tosiasia on, että lihas on rasvaa painavampaa. Mittanauha on nopea ja melko tarkka keino osoittamaan, mihin kohtaa paino on elimistössä sijoittunut. Jos rasva on sijoittunut keskivartaloon, niin mittanauha kertoo tilanteen paremmin kuin vaaka.

Liian tiukkaan ei kannata kuitenkaan vaa´an viisaria tai mittanauhaa katsoa. Tärkeää mielestäni on se, että on tyytyväinen omaan peilikuvaan. Peili kertoo paljon, olipa tarkoituksena laihdutus tai lihasten kasvatus. Liikunta ja oikea ruokavalio ovat kaikki kaikessa, kun halutaan muokata kehoa. Energiankulutus ja aineenvaihdunta ovat parhaimmillaan, kun treenataan isoja lihasryhmiä, kuten vaikkapa jalka- ja selkälihaksia. Riippuu lähtötasosta ja liikunnan määrästä, mutta maltillisesti liikkeelle lähdettäessä parhaimmillaan vyötäröltä voi lähteä viikossa pois jopa sentti tai pari.

Metabolinen oireyhtymä

• vyötärön ympärys ylittää miehellä 94 cm ja naisella 80 cm
• liikapaino, etenkin keskivartalolihavuus
• epäedulliset veren rasva-arvot; veren triglyseridien määrä on suurentunut ja veren HDL-kolesterolin eli hyvän kolesterolin määrä on pienentynyt
• kohonnut verenpaine
• lisääntynyt veren hyytymistaipumus
• kohonnut veren uraatti (kihti)
Lähteet: Suomen Diabetesliitto ja Duodecim

Ei tageja



Toni Lampinen

Toni Lampinen

Mass Valmentaja

Toni on valmentajamme Massin Suurin Pudottaja & Kasvaja -ohjelmien takana. Koulutettu Personal Trainer ja bloggaaja. Toni on 30-vuotias perheenisä, joka ei päästä itseään, tai treenattaviaan helpolla. Toni vetää paitsi suurta kampanjaamme ja treenejä, myös vierailee blogissamme kertoen syventävää tietoa treeneistä ja eri treenimetodeista. Varsinainen Massin tietopankki!


Toni rakastaa tällä hetkellä...