Artikkelit

KUN PITÄÄ TEHDÄ PÄÄTÖS, ETTEI VIELÄ KILPAILEKAAN…

Kilpailin esimmäisen kerran bikini fitness kisoissa Fitness Classicissa keväällä 2016. Sijotuin beginners sarjassa toiseksi ja yleisessä pääsin toiseen vertailuun, mutta lopullinen sijoitus oli 14. Kisamatkani oli kiireinen, sillä kovan treenin ja töiden lisäksi suoritin terveydenhoitajaopintoja. Tammikuussa valmistuneen opinnäytetyön jälkeen sain keskittyä vain treeniin, ruokavalioon ja töihin erityislastenkodissa. Työ erityislastenkodissa ei ole fyysisesti raskasta, mutta henkisesti sitäkin haasteellisempaa. Dieettiin aloin valmistautua henkisesti tämän takia jo hyvissä ajoin. Varauduin pahimpaan, mutta todellisuus tuntui helpommalta mitä osasin odottaa. Henkisesti voin hyvin ja kroppa toimi. Suurimman haasteen kilpailemiseen toi tiukka ja kiireinen aikataulu. Dieetti oli kasvattavaa aikaa ja opin itsestäni paljon, erityisesti sen että bikini fitness on minun juttu!

Kohti syksyn 2016 NFE:tä

Aloin valmistautua syksyn Nordic Fitness Expon SM-kisoihin entistä kovemmalla työllä. Tuloksia saavutinkin pienessä ajassa. Selkä sai leveyttä ja pakarat lisää muotoa. Dieetin alkaessa olin vielä varma kisaamisesta. Vaikka terveydenhoitajaopintoni on vielä kesken, ajattelin että pystyn helposti suorittamaan muutaman kurssin, työt ja dieetin yhtä aikaa.

Todellisuuden tullessa vastaan ymmärsin etten pystykään siihen kaikkeen 110 lasissa. Kevään dieetillä vähäiset hiilihydraatit aiheuttivat minulle lähimuistin heikkenemistä kaksi viikkoa ennen kisaa ja palautui viikko kisojen jälkeen. Viikkoa ennen NFE:tä minulla oli koulussa tentti. Ymmärsin etten pysty tehdä tenttejä ja kilpailla yhtä aikaa. Treenimäärän lisääntyessä en saanut sovitettua niitä enää kalenteriin ilman että yöunet olisivat jäänet neljään tuntiin.

Tässä kohtaa oli pakko tehdä päätös: menenkö lavalla siinä tiedossa etten antanut kaikkea vai jätänkö menemättä. Kuntoni oli vielä kolme viikkoa ennen kisoja niin hyvä että valmentaja olisi päästänyt lavalle, mutta yhteispäätöksellä sovimme ettei syksyn kisoihin mennä. Päätös tuntui pahalta, mutta se helpotti stressiä. Suomen Fitnessurheilu ry:lle kirjoittaessani viestin etten kisaa oli kisamatkani tuskaisin hetki, mutta tieto siitä että lavalle vielä noustaan, nosti katseen takaisin tulevaisuuteen.

Olen vasta alkumatkalla ja tiedän että minulla on vielä paljon annettavaa fitness urallani. Vuoden päästä (2017) olen saanut kouluni päätökseen ja kroppaani paljon lisää tulosta. Elämässä täytyy tehdä sitä mistä nauttii ja minulla se todella on bikini fitness. Jokainen, varsinkin kilpailija, tuntee oman kroppansa paremmin kuin kukaan muu. Minä en pystynyt yhdistämään koulua, töitä ja kilpailemista, mutta ensi vuonna tähän aikaan saan keksittyä vain ja ainoastaan kilpailemiseen, ilman ulkopuolisia paineita.

Terveys edellä, oli se henkinen tai fyysinen. Laji on vaativa, mutta palkitseva. Oman kisa päätökseni tein siis reilu kolme viikkoa ennen h-hetkeä. Päätöksen kisojen jättämisestä väliin voi tehdä minkä takia vain ja koska vain. Viimeistään 24h ennen rekisteröinnin alkamista kuitenkin tulee ilmoittaa Suomen Fitnessurheilu ry:lle, jos peruu kilpailemisen.

Kilpaileminen ja stressi

On tärkeä ymmärtää kisoihin lähtiessä, kuinka kokonaisvaltaisesta ja vaativasta lajista on kyse. Kiireinen elämäntilantilanne ja stressi ei tuo hyvää pohjaa kisoihin. Dieetin henkiset paineet ja fyysinen kuormitus tuo itsessään haastetta ja olisikin suotavaa ettei ulkopuoliset paineet tuo lisää kuormitusta. Stressihormonit ovat varmasi suurin syy dieetin epäonnistumiseen.

Steissirektiot syvällisemmin mietittynä on kehittynyt ihmiselle siliytymiseksi vaativista ja yllättävistä tilanteista. Vaaran uhatessa lisämunuaiset aktivoituvat ja lisää kortisolin tuotantoa, joka lisää energian saantia, buustaa fyysiseen suoritukseen ja terävöittää mieltä.

Sympaattinen hermosto aktivoituu. Vaikutukset kohdistuvat sydämeen, lihaksiin, ruoansulatuselimistöön ja immuunijärjestelmän toimintaan. Hetkellisesti stressillä on näin ollen positiivisa vaikutuksia, mutta pitkään jatkuessa homma kääntyy negatiiviseksi. Alkaa ilmetä uni- sekä ruoansulatusongelmia sekä vastustuskyvyn alenemista eli immuunipuolustusjärjestelmän toiminnan heikkenemistä. Rasvan palaminen hidastuu ja suorituskyky laskee, mikä on kilpailemista ajatellen huono asia.

Lopuksi

Stressinhallinta on opittavissa ja siihen todella kannattaa panostaa. Palkinto tulee helpompana dieettinä ja parempana lopputuloksena. Asenne ratkaisee. Energiatasot pysyy korkealla kun pysyt positiivisena. Muista hymyillä ja nauttia siitä mitä teet!

Vaikka kunto oli jo hyvä, joskus vaikea päätös on tehtävä ja odotettava vielä hetki...

Vaikka kunto oli jo hyvä, joskus vaikea päätös on tehtävä ja odotettava vielä hetki…

14694813_10206975713976886_1843822474_n

 

Ei tageja



Annika Ekqvist

Annika Ekqvist

Mass Ambassador

Annika on 24-vuotias liikunta-addikti, joka nauttii “adrenaliiliryöpyistä”, joita kova treeni saa aikaan. Annika kuuluu monien muiden MAss Ambassadorien tapaan Team Beyond Belief -kisatiimiin. Kipinä fitnessiin syttyi v. 2010, tavoitteellinen treenaaminen alkoi v. 2015. Ja ensimmäiset kisat Annika kisasi keväällä 2016. Kisa oli menestys ja se todellinen palo lajia kohtaan syttyi. Urheilullisen elämäntavan lisäksi Annika opiskelee viimeistä vuotta terveydenhoitajaksi ja on töissä lastenkodissa. Annikan somekanavissakin näkyy muut kiinnostuksen kohteet hyvin; Annika rakastaa liikuntaa, ruokaa, aurinkoa, matkustamista, sekä kaikkea mikä saa hänet nauramaan. Hyvää mieltä ja liikkumisen iloa siis!


Annika rakastaa tällä hetkellä...