Artikkelit

RASVANPOLTTO | AEROBINEN ENNEN AAMIAISTA?

Viime aikoina on kiistelty paljon siitä, tuleeko aerobista tehdä tyhjällä vatsalla ennen aamupalaa, vaiko vasta aterian jälkeen. Perus olettamus on, että kun suorittaa aerobisen harjoitteen ennen aamupalaa, elimistö alkaa heti käyttämään rasvavarastoja energiakseen, ja siten ”kiristyisimme” nopeammin. Toisin kuin, jos suorittaa aerobisen vasta syönnin jälkeen, elimistö käyttää ravinnosta saatavat hiilihydraatit, ennen rasvavarastoihin siirtymistä.

Ja näinhän se on, tuolloin rasvanpoltto on hitaampaa. Mutta onko asia sittenkään näin yksinkertainen? Vaikuttaako tämä päätös loppupeleissä rasvanpolttoon ja kuinka paljon?

Screen Shot 2014-12-15 at 12.03.12

Yhdysvalloissa on tehty aiheesta tutkimuksia; siitä onko eroa rasvanpolton kannalta, jos suorittaa aerobisen ennen aamupalaa vai vasta aterian jälkeen. Kohderyhmään valittiin 20 nuorta ja tervettä naista, jotka arpomalla jaettiin kahteen ryhmään. Kaikille laadittiin yksilöllinen ja tarkkaan valvottu ravinto-ohjelma, jossa kalorit pidettiin miinuksella. Ruokavaliota seurattiin ja tarkkailtiin säännöllisesti läpi tutkimuksen, ja tarvittaessa siihen tehtiin muutoksia. Lisäksi jokainen harjoitteli kolme kertaa viikossa tunnin kestävää aerobista liikuntaa.

’Fasted’- ryhmä suoritti aerobisen harjoituksen ennen aamupalaa ja ’fed’- ryhmä suoritti sen vasta aterian jälkeen. Molemmat ryhmät pudottivat painoa (P=0,0005) ja rasvaa (R=0,02), mutta ryhmien välillä ei näkynyt merkittävää eroa. Tämän tutkimuksen tulokset siis osoittavat, että dietillä ei ole väliä tekeekö aerobisen ennen aamupalaa, vaiko vasta aterian jälkeen. Lisätietoa tutkimuksesta saatte tästä linkistä.

Itse en suosi aamuaerobista ennen aamupalaa, lähinnä sen takia koska en ole aamuihminen. Toiseksi, koska olen nälkäisenä ihan hirveän pahalla tuulella vielä sen lisäksi että monesti aamulla heikottaa. Heikotus liittyy verensokeritasapainoon. Ja vielä kolmanneksi, sen takia koska teen aerobisen yhteydessä paljon intervalleja ja se vaatii elimistöltä energiaa. Saan paljon paremmat tehot irti, kun olen syönyt ennen treeniä, oli sitten kyseessä aerobinen tai kuntosali. Mutta tämä on minun kokemus ja näkemys asiasta. Täytyy muistaa, että kaikki olemme yksilöllisiä ja jotkut saattavat nauttiakin aamulenkeistä ennen aamupalaa. Mutta lohtuna heille, jotka eivät siitä tykkää, niin ei ole haitaksi vaikka tekee aerobisen vasta aterian jälkeen. Omakohtaisen kokemuksen perusteella voin myös todeta, ettei ole ollut mitään väliä tulosten kannalta miten päin teen aerobiset.

 

VINKKI KOVAAN ÄKILLISEEN NÄLKÄÄN / MAKEANHIMOON:

Jos on kiire treeneihin tai treeneistä töihin, eikä ehdi valmistaa mitään purtavaa, niin ottakaa ennen tai jälkeen treenin proteiinipatukka! Patukassa on sopiva määrä makroravintoaineita, joka auttaa jaksamaan. Proteiinipatukoissa on paljon eroja; vähähiilihydraattiset soveltuvat herkutteluun aterioiden väleissä tai ennen treeniä nautittavaksi. Enemmän hiilihydraattia sisältävät monesti ovat taas käytössä palautumisessa.

MCT -öljyn on myös todistettu auttavan rasvanpoltossa. Thermogeenine vaikutus tarkoittaa kehon lämpötilan nousua, aineenvaihdunta kiihtyy, pulssi nousee ja kulutus kasvaa. MCT -öljyä voidaan käyttää sellaisenaan ruoan seassa tai ennen urheilusuoritusta. Suosittu kikka energian saamiseksi ja tehon lisäämiseksi ennen treeniä on myös sekoittaa MCT -öljyä kahvin ja voin kanssa. Tätä sekoitusta kutsutaan Bulletproof -kahviksi!

  • 1rkl MCT -öljyä / -jauhetta
  • 1rkl luomuvoita
  • luomukahvia

Kirjoittanut: Kristi Smart



Nina Sarjolahti

Nina Sarjolahti

kolumnisti

Nina Sarjolahti on oma Mass kolumnistimme. Ninalla on taustalla niin fitness -kilpailuja, kuin telinevoimistelu-ura maajoukkuetasolla. Pitkään Massin riveissä toiminut kolumnisti-ekspertti, joka tarjoaa laajalti artikkeleita eri aihealueista sekä toki herkullisia reseptejä myös!