Artikkelit

RUOKAPREPPI | HELPPO VÄHÄHIILIHYDRAATTINEN LOUNAS

Ruokaprepin eli ruoan etukäteen valmistamisen idea on ateriarytmin pitäminen tasaisena ja terveellisten eväiden valmistus. Moni valmistaa ruoat valmiiksi, vaikkei mukaan niitä ottaisikaan. Näin sitä pysyykin helpommin “ruodussa” ja on epätodennäköistä tarttua niihin ei-niin-hyviin vaihtoehtoihin!

Tällä kertaa ruokapreppi –ideana on valmistaa herkullinen ja terveellinen sekä vähähiilihydraattinen ateria, jossa on riittävästi proteiinia, hyviä rasvoja ja vähän hiilihydraattia, nekin kuitenkin hitaasti imeytyvää ja kuitupitoista sorttia.

Kanan rintafileet ovat hyvin vähärasvaisia, suositeltava annoskoko vaihtelee toki henkilön koon ja rakenteen mukaan, mutta naiselle 100g on jo aivan riittävä määrä. Monelle miehellekin se on riittävä määrä, sillä ylimääräinen proteiini, kuten kaikki muukin ylimääräinen, varastoituu kehoon. Proteiiniakaan ei voi nauttia rajattomasti, vaan sekin saattaa varastoitua kehoon rasvaksi.

Siispä kohtuudella kaikkea ja pienemmät ateriat 5-8 kertaa päivän aikana nautittuna ovat muutamaa suurempaa ateriaa parempi malli! Muista myös lisätä aterioille hyviä rasvoja, joista saat energiaa. Etenkin hiilihydraatteja vähentäessä energiansaanti pienenee, rasvoista saat hyvin lisäpotkua päiviin!

Healthy-Snack-Lunchtupperware-prepped-meals

Kanan rintafileestä saat runsaasti proteiinia, avokadoista hyviä rasvoja, samaten pähkinöistä. Saat tästä ateriasta humimasti vitamiineja! B –vitamiineja, E –vitamiineja muun muassa ihon hyvinvoinnille sekä muita tarpeellisia vitamiineja. Papujen kuidut taas auttavat ruoansulatuselimistöä.

Pähkinöitä voit lisätä aterioihin noin 1 ruokalusikallisen verran kun mukaan laitetaan myös puolikas tai kokonainen avokado.

Muistathan myös juoda runsaasti vettä päivän aikana!

 

ANNOS 1

Kanan rintafile, avocado, salaattisekoitus

ANNOS 2

Pähkinäsekoitus; cashew, saksanpähkinä, parapähkinä, mantel

ANNOS 3

Pakasteesta sulatetut tai tuoreet vihreät pavut.

Healthy-Snack-Lunch

Annoksen makrojakauma ja kalorimäärä vaihtelee annoskoon mukaan.

 

 

 

Artikkeli: Gemma Amery / Myprotein



Nina Sarjolahti

Nina Sarjolahti

kolumnisti

Nina Sarjolahti on oma Mass kolumnistimme. Ninalla on taustalla niin fitness -kilpailuja, kuin telinevoimistelu-ura maajoukkuetasolla. Pitkään Massin riveissä toiminut kolumnisti-ekspertti, joka tarjoaa laajalti artikkeleita eri aihealueista sekä toki herkullisia reseptejä myös!