Artikkelit

MASSANLISÄYS | ALOITTELIJAN BULKKAUSDIEETTI

Massanlisäys ja lihasmassan ylläpitäminen ei välttämättä ole niin helppoa kuin saatamme kuvitella. Tässä artikkelissa esittelemme aloittelijan bulkkausdieetin ja kerromme kuinka paljon kaloreita päivittäisessä ruokavaliossa oikein tulee olla. Jatka siis lukemista ja nappaa vinkit talteen.

KUINKA PALJON KALOREITA MINUN TULISI SYÖDÄ PÄIVÄSSÄ?

Mitä enemmän ihminen urheilee, sitä enemmän ihmisen on syötävä. On hyvä pitää mielessä, että ravinto ja syöminen ovat yksilöllisiä asioita ja sama sääntö ei päde kaikkiin.
Ohjenuorana voisi pitää sitä, että ihmisen tulee syödä 22 kaloria per 0,45kg. Jos siis painat 70kg sinun tulisi syödä n. 3000 kaloria päivässä.
Koska jokaisen aineenvaihdunta on erilainen, ei tätä voi pitää yleisenä sääntönä vaan lähinnä ohjenuorana, jonka voi räätälöidä omaan elämään sopivaksi. Muista, että mitä enemmän kulutat, sitä enemmän saat syödä. Siispä ihminen joka ei harrasta liikuntaa, ei missään nimessä tarvitse 3000 kaloria päivässä.

Tähtää siihen että nautit proteiineja, rasvoja ja hiilihydraatteja tässä suhteessa päivittäin:

 Proteiinit – 25%
Hiilihydraatit – 40%
Rasvat – 35%

TÄRKEITÄ RUOKIA MASSANLISÄÄJÄN RUOKAVALIOON:

Proteiinijuomat
Punainen liha
Pähkinät
Kaurahiutaleet
Kananmunat
Lohi
Öljyt (kookosöljy, oliiviöljy)
Bataatti, peruna
Kuivatut marjat ja hedelmät

 

Kuusi ateriaa päivässä on hyvä lähtökohta. Säännöllinen syöminen johtaa tuloksiin. Proteiinijuomat ja muut lisäravinteet voit nauttia välipalan yhteydessä, jolloin saat niitä oikeassa suhteessa kulutukseesi ja treeneihisi nähden.

MUISTA SIIS NAUTTIA AINAKIN SEURAAVAT ATERIAT:

Aamiainen
Välipala
Lounas
Välipala
Illallinen
Iltapala

 

 

MUISTA!

Jokainen meistä on yksilöllinen. Muista siis, että kaikki on sovellettava omaan elämäntilanteeseesi sopivaksi. Nauti ylläolevia ruokia oikeassa suhteessa ja anna itsellesi aikaa. Massa ei keräänny kehoon päivässä vaan se todella vaatii syömistä ja urheilua oikeassa suhteessa. Nälkä kasvaa syödessä, jatka siis sitkeästi ruokavalion noudattamista ja huomaat eron!

 



Nina Sarjolahti

Nina Sarjolahti

kolumnisti

Nina Sarjolahti on oma Mass kolumnistimme. Ninalla on taustalla niin fitness -kilpailuja, kuin telinevoimistelu-ura maajoukkuetasolla. Pitkään Massin riveissä toiminut kolumnisti-ekspertti, joka tarjoaa laajalti artikkeleita eri aihealueista sekä toki herkullisia reseptejä myös!